نمایش دادن همه 2 نتیجه

خشک کن (درایر)

خشک کن (درایر)

خشک کن (درایر)

 

با توجه به ضرورت وجود عواملی مثل آب، گاز، برق و هوای فشرده تحقیق و بررسی چگونگی به کار گیری این عوامل در صنایع جزو مسائل مهم دنیای تولید می باشد. هوای فشرده تأثیر زیادی در تولید و همچنین تعداد مشاغل دارد. برای استفاده از هوای فشرده از خشک کن مناسب استفاده می شود. خشک کن ها در انواع مختلف تولید می شوند و کاربرد های مختلفی دارند. در این مقاله در مورد انواع درایر، ویژگی ها، کاربرد ها و سایر خصوصیات آنها سخن خواهیم گفت.

خشک کن (درایر) چیست؟

خشک کن هوای فشرده یا همان درایر دستگاهی می باشد که جهت پایین آوردن رطوبت هوای فشرده مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله ایمنی و بهداشت محیط را افزایش و آلودگی هوای فشرده را به کمترین شکل ممکن می رساند. هرچند وجود مقداری رطوبت تقریباً طبیعی است اما اگر میزان آن زیاد شود موجب خوردگی، زنگ زدگی وسایل و آلودگی هوای فشرده می شود. اگر هوای فشرده کیفیت خود را از دست دهد به محصول نهایی آسیب می رساند. به این ترتیب اهمیت وجود خشک کن مشخص می شود.

انواع خشک کن (Dryer)  

در بالا گفتیم که خشک کن ها در انواع مختلف با کارکرد مختلف تولید و عرضه می شوند. انتخاب نوع درایر ها بستگی به نیاز شما دارد. انواع درایر تولیدی عبارتند از:

۱– تبریدی:

درایر تبریدی که با نام یخچالی هم شناخته شده است از پرطرفدارترین و محبوب ترین مدل خشک کن ها می باشد. این وسیله کارکردی مشابه با یخچال های خانگی دارد. این وسیله با خنک کردن محیط دستگاه از ایجاد رطوبت ممانعت می نماید و هوا را ۳۵ درجه خنک می کند. این نوع برای تولید مفید تر می باشد و محیط کاری بهداشتی را به وجود می آورد.

۲– جذبی:

خشک کن های جذبی برای گرفتن رطوبت هوای فشرده از عوامل خشک کننده استفاده می نمایند. این درایر ها در کارگاه های تولیدی و صنعتی بسیار پر کاربرد می باشند. درایر جذبی با تابلو برق، شیر برقی و PLC کنترل می شود. نحوه کارکرد این وسیله به این شکل است که رطوبت هوا را هنگام عبور از مواد جاذب خشک کرده و فشار نقطه شبنم را کاهش می دهد. نقطه شبنم هوای فشرده در انواع صنایع با هم متفاوت می باشد و ممکن است حتی تا منفی ۱۰۰ درجه هم برسد. مواد جاذبی که در این درایر مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: سیلیکاژل، آلومینای فعال و…

۳– شیمیایی:

این نوع خشک کن ها مواد شیمیایی را برای دفع کردن رطوبت هوای فشرده به کار می گیرند. این دستگاه تا وقتی که رطوبت هوا موجب اشباع شدن مواد شیمیایی شود به خوبی کار می کند و بعد از آن باید مواد شیمیایی را تعویض نمود‌. از کلرید کلسیم، لیتیوم و مواد شیمیایی جاذب آب برای درایر شیمیایی استفاده می کنند.

۴– غشایی:

این خشک کن ها را برای رطوبت گیری و جدا سازی گازی مورد استفاده قرار می دهند. مثلاً برای تولید مواد غذایی می توان از این درایر ها استفاده کرد. در این وسیله هوای فشرده از بین الیاف غشایی عبور می کند و این الیاف جداسازی و رطوبت گیری را به خوبی انجام می دهند.

درایر تبریدی

ویژگی های انواع درایر ها

هر کدام از خشک کن ها ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. باید با توجه به نیازی که دارید و کارکرد آنها و با مشاوره با افراد متخصص بهترین نوع مناسب محیط کاری خود را خریداری کنید. در این قسمت از مقاله به بیان ویژگی های هر کدام از آن ها می پردازیم.

۱– مزایا و معایب درایر تبریدی:

درایر تبریدی دارای مزایای زیادی می باشد که می توان از آن به صورت گسترده استفاده نمود‌.  یکی از مزایای این دستگاه قیمت مناسب آن است. مدل تبریدی نسبت به سایر مدل ها ارزان تر می باشد. علاوه بر قیمت پایین هزینه نگهداری و هزینه های عملیاتی آن نیز پایین تر از سایر مدل ها است. این نوع خشک کن مقاومت نسبتاً بالایی در مقابل ذرات روغن معلق در هوا نیز دارد. هر محصولی علاوه بر مزایا دارای معایبی هم می باشد. از معایب این دستگاه می توان به نقطه شبنم پایین آن اشاره نمود.

خشک کن های تبریدی برای دمای زیر انجماد مناسب نیستند. چون در این دما رطوبت هوا یخ می زند و به دستگاه آسیب می رساند. برای دماهای بالا این دستگاه بهترین کاربرد را دارد. از این نوع دستگاه در اکثر صنایع استفاده می شود و در خیلی موارد کارکرد موثری دارد. از درایر های تبریدی برای زمان هایی که هزینه برق بیشتر از بخار یا گاز می باشد، می توان استفاده نمود. این نوع خشک کن در فضای کوچک هم قابل نصب می باشد. رطوبتی که از این دستگاه خارج می شود قابلیت استفاده دوباره نیز دارد.

۲– مزایا و معایب درایر جذبی:

از خشک کن های جذبی در محیط بیمارستان ها که بهداشت هوا بسیار با اهمیت است استفاده می شود. در کارخانه مواد غذایی هم می توان از این نوع استفاده نمود. از درایر های جذبی می توان برای دماهای بالا استفاده کرد. این درایر ها برای محیط هایی با دمای ۴۰ درجه و کمتر بهینه سازی شده اند. استفاده از این دستگاه در مکان هایی که هزینه بخار یا گاز بیشتر از برق است بسیار به صرفه و مناسب است.

3– مزایا و معایب درایر شیمیایی:

عملکرد خشک کن های شیمیایی بسیار ساده و بدون پیچیدگی می باشد. این درایر ها نیاز به نظارت همیشگی ندارند. قیمت اولیه این نوع درایر ها ارزان می باشد اما به صورت مداوم باید مواد شیمیایی آن جایگزین شوند. درایر شیمیایی دارای مزایای زیادی است ولی معایبی هم برای آن وجود دارد که عملکرد و انتخاب آن را تحت تاثیر قرار می دهد. مثلاً مواد شیمیایی و هزینه جایگزینی آنها بسیار بالا می باشد. اگر در مکان هایی هستید که مرتبا باید از درایر استفاده کنید، این نوع درایر پر هزینه می باشد. این خشک کن ها برای اینکه کارایی بهتری داشته باشند باید فیلتراسیون با کیفیتی داشته باشند. یکی دیگر از معایب این دستگاه ها این است که برای دفع مواد شیمیایی به هزینه زیادی نیاز دارند.

4– مزایا و معایب خشک کن های غشایی:

درایر های غشایی را می توان برای کارهای راه دور مورد استفاده قرار داد چون نیازمند برق نمی باشند. این وسیله بی صدا است و سر و صدای زیادی راه نمی اندازد. نگهداری کردن از دستگاه های غشایی ساده و به صرفه می باشد. روغن و ذرات معلق در هوا برای این درایر مشکل ایجاد می کنند. این دستگاه باید یک پیش فیلتر با قابلیت تعویض داشته باشد.

درایر تبریدی چیست و چگونه کار می کند؟

درایر تبریدی از زنگ زدگی لوله های هوای فشرده و اجزایی که به کمپرسور هوا متصل می باشند، جلوگیری می کند. در این مدل درایر، هوای فشرده مرطوب وارد یک مبدل حرارتی شده؛ سپس هوای گرم وارد شده در آنجا خنک می شود. با سرد شدن هوا رطوبت هوا به مایع تبدیل شده و از دستگاه خارج می شود. بعد از خشک شدن هوا و دفع رطوبت آن بعد از عبور هوا از مبدل حرارتی به خاطر مجاورت با هوای گرم، دمای پایین آن افزایش پیدا کرده و تا حد نرمال می رسد.  درایر تبریدی خود در دو نوع تولید و عرضه می شود که عبارتند از:

۱– چرخشی:

درایر چرخشی از رایج‌ ترین نوع درایر ها می باشد که کارایی بالا و قیمتی مناسب دارد.

۲– غیر چرخشی:

در این وسیله می توان میزان سرد کنندگی را تنظیم نمود. قیمت این مدل بالاتر از نوع دیگر آن می باشد.

خشک کن چرخشی

عوامل مؤثر در انتخاب درایر

هزینه های انرژی یکی از عوامل مهمی است که می تواند نوع خشک کن مورد نیاز شما را تعیین کند. دما هم گزینه بعدی می باشد همانطور که قبلاً گفتیم درایر ها هر کدام دارای نقطه شبنم هستند و این نقطه ظرفیت دمایی آنها را مشخص می کند. شما باید با توجه به دمایی که در محیط وجود دارد نوع درایر خود را تعیین نمایید. در بعضی مکان ها می توان از ترکیب درایر ها هم استفاده نمود. مثلاً استفاده ترکیبی از درایر تبریدی و جذبی می تواند نتیجه خوبی در پی داشته باشد، چون می توانند به عنوان مکمل هم عمل کنند.

خریداران درایر ها باید به شرایط آب و هوایی منطقه هم توجه کنند. سایز درایر در عملکرد آن هم تأثیر گذار می باشد، چون اگر کوچک باشد در اثر فعالیت زیاد دمای آن بالا می رود و کارایی آن پایین می آید. در هنگام خرید باید به برند و فروشگاهی که از آن خرید می کنید هم توجه نمایید. باید از فروشگاه های معتبر برای خرید کردن استفاده کنید. از معتبر ترین فروشگاه ها، فروشگاه ماد کمپرسور می باشد که اصالت و سلامت کالاهای خود را تضمین می کند. ماد کمپرسور در زمینه فروش انواع درایر ها سر شناس و با سابقه است.

نکات مهم در خرید خشک کن

برای خرید خشک کن اول باید از میزان فشار آن مطمئن شوید و این اطمینان با مطالعه کاتالوگ دستگاه به دست می آید. قیمت این دستگاه ها متناسب با ظرفیت و مدل آنها می باشد. توجه به استاندارد بودن قطعات و کیفیت بالای آنها در زمان خرید مهم است. ظرفیت درایر باید متناسب با ظرفیت کمپرسور باشد. برای خرید دستگاه از فروشگاه ماد کمپرسور می توانید از طریق تماس با کارشناسان سایت از قیمت ها مطلع شوید، بعد اقدام به حضور در محل و خرید کنید.