هیچ محصولی یافت نشد.

کمپرسور هوا فشار قوی چیست؟

کمپرسور هوا فشار قوی

کمپرسور هوا فشار قوی

 

همانطور که در مقالات قبل توضیح دادیم وظیفه اصلی کمپرسور هوا یا پمپ باد، متراکم کردن و فشرده سازی هوا می باشد. باید توجه داشت که اکثریت کمپرسورهای هوا در صنایع مختلف، فشار کاری در محدوده 6 تا 12 بار تولید می کنند. با این حال در صنایع خاصی نیازمند تولید فشار بالاتر و یا حجم هوادهی بیشتر هستیم. راه حل اصلی در این صنایع استفاده از کمپرسور باد فشار قوی می باشد. در این مقاله همراه ما باشید تا با این مدل کمپرسور آشنا شده و انواع آن را بهتر بشناسیم.

کمپرسور باد فشار قوی چیست ؟

کمپرسور باد فشار قوی مدل پیشرفته ای از کمپرسور های پیستونی می باشد. بر خلاف کمپرسور های معمولی که محدوده تولید فشار در آنها بین 6 تا 12 بار است در کمپرسورهای فشار قوی امکان ایجاد فشار چندین برابر نسبت به حد نرمال(20 بار تا 350 بار) وجود دارد. این قدرت بالا در متراکم سازی هوا به علت فشرده سازی ۲ تا ۴ مرحله ای و وجود سیلندر و پیستون قوی تر صورت میگیرد. در کاربری هایی که فشار بالای ۲۰ بار و هوادهی بین ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ لیتر بر دقیقه احتیاج باشد کمپرسور هوا فشار قوی باید استفاده گردد.

کمپرسور باد فشار قوی ساختار پیچیده تری نسبت به کمپرسور پیستونی دارد و مدل پیشرفته این کمپرسور به حساب می آید. از کمپرسور باد فشار قوی میتوان برای فشرده سازی هوا، نیتروژن، گاز طبیعی، هیدروژن، دی اکسید کربن، مونو اکسید کربن، هلیوم و … استفاده کرد. بسیاری از ابزارها و عملگرهای پنوماتیکی در صنایع مختلفی همچون کشتیرانی، آتش نشانی، تولید ظروف پت و … نیاز به فشار هوای بسیار بالایی دارند که کمپرسورهای عادی توان تولید آنها را ندارند.

مراحل کارکرد کمپرسور هوا فشار قوی

کمپرسور فشار قوی همانند سایر کمپرسورهای پیستونی از سه جزء اصلی موتور، مخزن و هواساز ساخته شده است. برای فشرده سازی هوا، پیستون در سیلندر رو به پایین حرکت می کند و هوا را درون مخزن قرار می دهد و پس از آن پیستون دوباره شروع به بالا رفتن می کند. در اینجا دو سوپاپ از برگشت هوا به داخل سیلندر جلوگیری می‌کنند. در نتیجه فشار هوا در قسمت سیلندر کاهش می یابد و دوباره با پایین آمدن پیستون، سوپاپ ها به بالا حرکت کرده و هوا وارد مخزن می شود. این سیکل ادامه پیدا می کند تا فشار مورد نیاز هوا در مخزن کمپرسور باد فشار قوی تامین گردد. در این مخزن مقداری از کندانس هوا ته نشین شده و سپس برای جداسازی رطوبت موجود در هوا، هوای فشرده شده وارد قسمت تله آبگیر می شود. بعد از اینکه رطوبت هوای فشرده شده از بین رفت بوسیله فیلتری که در کمپرسور باد فشار قوی وجود دارد ذرات غبار تا اندازه ۲ میکرون جذب می شوند و هوای پاک میزان خلوص بالایی دارد وارد قسمت درایر تبریدی می شود. در این قسمت تمامی رطوبت و کندانسی که در هوای فشرده باقی مانده است به طور کامل از آن جدا می شود. در مرحله آخر هوای فشرده از طریق فیلتر ثانویه فیلتراسیون شده و هوای کاملا خشک و پاک آماده مصرف می باشد.

در تمامی کمپرسورهای هوای فشرده، برای روانکاری سطح سیلندر و پیستون و قطعات داخلی از روغن استفاده می گردد. پس از روشن شدن کمپرسور به علت اصطکاکی که بین قطعات است دما به شدت افزایش می یابد و همین افزایش دما موجب تبخیر روغن می گردد. از طرفی دیگر آلودگی هایی که در هوای محیط وجود دارد به همراه هوای ورودی به کمپرسور وارد می شود. در نتیجه در خروجی مخزن، هوا همراه با روغن و گرد و غبار خارج می گردد. که برای جلوگیری از ورود این آلودگی ها به محصولات نهایی نیاز است که از میکروفیلتر های اولیه و ثانویه ویژه کمپرسور باد فشار قوی استفاده گردد.

انواع کمپرسور هوا فشار قوی

به صورت کلی کمپرسورهای فشار قوی بر اساس میزان فشار هوایی که تولید می کنند می توانند به چند دسته تقسیم شده و در صنایع مختلف استفاده شوند. از نظر حجم و اندازه نیز این کمپرسورها می توانند در اندازه های کوچک تا اندازه های غول پیکر وجود داشته باشند. باید توجه داشت که کمپرسورهای فشار قوی در ظرفیت های مختلف و با کاربری های متنوعی تولید و ارائه می شوند. از پر کاربردترین این ظرفیت ها می توان به کمپرسور فشار قوی 30 بار، 40 بار، 200 بار، 300 بار و 350 بار اشاره کرد. کمپرسور باد فشار قوی 30 بار و 40 بار عموما دارای شاسی به همراه مخزن می باشند. اما کمپرسور باد فشار قوی 200 بار و 300 بار به صورت کمپرسور یکپارچه پرتابل بوده که از آن تحت عنوان کمپرسور فشار قوی پرتابل نیز یاد می شود .

سیستم خنک کاری کمپرسور از جمله مهم ترین فاکتورهایی است که می تواند کمپرسورها را از هم متمایز کند. کمپرسور فشار قوی پیستونی دارای قطعات متعددی است که نیازمند خنک کاری دایمی می باشند. خنک کاری در این کمپرسورها توسط دو ماده هوا و آب انجام می شود. با توجه به کاربردهای کمپرسور هوا، میزان استفاده از آن، حجم هوای مصرفی و فشار بار دستگاه می توان یکی از این دو حالت را برای خنک کردن کمپرسور استفاده کرد.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تقسیم بندی کمپرسورها میزان فشار کاری مصرفی دستگاه های پنوماتیک است. این دستگاه ها انرژی خودشان را از هوای فشرده تولید شده دریافت می کنند و معمولا ابزارهای پنوماتیکی سنگین نیاز به فشارهای بالاتر از ۲۵ بار دارند. به عنوان مثال نیاز ابزارهای پنوماتیک تصفیه آب حدودا ۲۵ تا ۳۰ بار فشار و ابزارهای پنوماتیک صنعت PET بالای 40 بار فشار می باشد. تفنگ های پینت بال نیاز به فشار بالای ۲۵۰ تا ۳۰۰ بار دارند. کمپرسورهای مخصوص کپسول های غواصی باید بتوانند ۳۰۰ تا ۳۵۰ بار فشار تولید کنند.

کمپرسور باد فشار قوی در چه صنایعی کاربرد دارد؟

  • تهویه
  • صنعت نفت و گاز
  • تولید ظروف پت
  • استفاده در غواصی
  • کمپرسور آتش نشانی
  • ریخته گری
  • کشتیرانی جهت استارت موتور کشتی
  • کمپرسور پینت بال
  • راه اندازی و استارت انواع دیزل ژنراتور صنعتی بزرگ
  • استفاده به عنوان کمپرسور پر کردن کپسول
  • کمپرسور سند بلاست سنگ و گرانیت
  • جهت تست انواع لوله و اتصالات و شیرآلات
  • پر کردن انواع کپسول گاز
  • صنایع تولید سیمان، مصالح ساخت و ساز و افزایش مقاومت مصالح

معایب کمپرسور هوا فشار قوی

از آنجائیکه کمپرسورهای فشار قوی نوعی کمپرسور پیستونی می باشند، به دلیل فرآیند رفت و برگشت پیستون ها سر و صدای زیادی تولید می کنند. همانطور که در قسمتمراحل کارکرد  توضیح دادیم برای روانکاری در سیلندر و پیستون این کمپرسورها از روغن استفاده می شود. وجود روغن در تمامی مدل های این کمپرسور از دیگر معایب آن است که برای صنایع حساس به روغن نمی تواند مناسب باشند. شرایط نگهداری این کمپرسورها سخت تر از سایر کمپرسورهای هوا است. قیمت بالای خرید و هزینه های نگهداری زیاد به نسبت سایر کمپرسورها عیب بزرگی برای این مدل می باشد. عیبی که که نمونه های فشرده به نسبت نمونه های معمولی دارند، این است که قطعات آنها به سادگی در ایران پیدا نمی شود. در صورتی که دچار خوردگی یا آسیب دیدگی شوند، به راحتی تعمیر نمی شوند. به همین خاطر برای کار با این نمونه ها باید روغن هیدرولیک به طور مداوم و مرتب تعویض شود.

فاکتورهای موثر در قیمت کمپرسور هوا فشار قوی

از مهم ترین فاکتورهای موثر در قیمت کمپرسورهای فشار بالا می توان موارد زیر را عنوان نمود :

  1. موتور محرک الکتریکی یا احتراق داخلی
  2. نوع مصرف کمپرسورها و کاربردهای آن (کمپرسور تنفسی یا کمپرسور صنعتی)
  3. سیستم انتقال قدرت تسمه ای یا کوپله مستقیم
  4. میزان فشار کاری کمپرسورها
  5. برند و کشور تولید کننده کمپرسورها
  6. تمیز بودن اتاق کمپرسور
  7. کیفیت ساخت کمپرسور
  8. ساعت کارکرد دستگاه در مدل های دست دو

سرویس و نگهداری کمپرسور هوا فشار قوی

از مهمترین نکاتی که در نگهداری از کمپرسور باد فشار قوی باید به آن توجه کرد، سرویس به موقع کمپرسور است. در صورتی که با سهل انگاری زمان سرویس به تاخیر بیفتد، آسیب های جبران ناپذیری برای دستگاه ایجاد می گردد. در این صورت شما مجبور به پرداخت هزینه بالا برای تعمیر آن می شوید. یک چک لیست تهیه کنید و زمان سرویس دهی را در آن ثبت کنید. بخشی از چک لیست را به ثبت زمان تعویض فیلتر هواکش و رادیاتور اختصاص دهید. این فرآیند باید توسط افراد ماهر صورت بگیرد.

چیدمان کمپرسور هوا باید به شکلی صورت بگیرد که تمامی مراحل فشرده سازی هوا پشت هم انجام شود. در ابتدای محل ورود یک تله آبگیر تعبیه می شود تا رطوبت هوا را کاهش دهد. در ادامه هوا وارد مخزن شده و از اولین میکروفیلتر برای پاکسازی ناخالصی عبور داده می شود. بعد از آن هوا وارد درایور با فشار قوی می شود. در این بخش فرآیند سرمایش صورت می گیرد تا تمامی قطرات بخارات محلول در هوا از آن خارج شود. در نهایت یک هوای کاملا خشک از میکرو فیلتر ثانویه عبور داده شده تا در نهایت ریزترین آلودگی ها نیز از هوا حذف شود.

اغلب قطعات یدکی کمپرسور باد فشار قوی را می توانید در بازارهای ایران پیدا کنید. به جز برخی از قطعات که خرید آن ها نیاز به ثبت سفارش در خارج از ایران داشته باشند.