کمپرسور اسکرو بدون روغن (oil free)

کمپرسور اسکرو بدون روغن (oil free)

4/5

توضیحات

کمپرسور اسکرو بدون روغن چیست؟

امروزه یکی از کاربردی ‌ترین لوازم و ابزارهای صنعتی و غیر صنعتی، در صنایع و مشاغل مختلف کمپرسورها می باشند. کمپرسور ها براساس کارکرد، انواع مختلفی دارند که از معروف ترین آنها می توان به فشار مکش، دهش و ظرفیت کمپرسور، سرعت، تعداد مراحل کار، نوع موتور محرک، پاشش روغن و نحوه روغن‌کاری، عملکرد و نحوه کار اشاره کرد. کمپرسور اسکرو بدون روغن (اویل فری) که این روزها بسیار مورد استقبال دندانپزشکان، کلینیک های تخصصی دندانپزشکی و لابراتوارهای دندانسازی قرار گرفته مبحث تخصصی این مقاله می‌باشد.

کمپرسور اسکرو روغنی

کمپرسور های هوا انواع مختلفی دارند؛ یکی از این مدل ها کمپرسور اسکرو روغنی یا اویل اینجکت می باشد. این کمپرسور ها از روغن برای خنک کردن هوای فشرده، روانکاری روتورها، روانکاری پوسته و ممانعت از برگشت فشار استفاده می‌کند. جالب است بدانید فشار خروجی از واحد هواساز در این نوع از کمپرسورها حداقل باید ۴ بار باشد تا بتواند روغن را به داخل هواسازی سیرکوله کند.

کمپرسور اسکرو سوپاپ ندارد و همچنین هیچ نیروی مکانیکی که منجر به عدم تعادل شود، وجود ندارد. به همین دلیل این مدل از کمپسور ها می توانند با سرعت بسیار بالا در ابعاد کوچک کار کنند. یک نیروی محوری فعال که بستگی به اختلاف فشار بین ورودی  و خروجی دارد بر یاتاقان ها وارد می شود.  همچنین کمپرسورهای اسکرو امروزه در طرح ها و اشکال حلزونی توسعه یافته اند.

کمپرسور های اسکرو خشک یا همان بدون روغن، دارای یک نوع چرخ دنده بیرونی می باشد که روتور های چرخشی که در جهت عکس همدیگر حرکت می ‌کنند توسط آن، هماهنگ شود. از آنرو که روتورها با همدیگر و با محفظۀ مربوط به تراکم کمپرسورها تماس نداشته باشند پس در محفظۀ تراکم دیگر احتیاج به روغن‌کاری نمی ‌باشد درنتیجه هوایی که فشرده شده، بصورت کامل از روغن خالی می ‌گردد.

کاربرد کمپرسور اسکرو اویل فری

کمپرسور اسکرو بدون روغن یکی از پرکاربرد ترین کمپرسورها در صنایع مختلف محسوب می شود. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • صنایع تولید قطعات خودرو و خودروسازی

در بخش تولید قطعات خودرو و در بخش مونتاژ و سایر بخش های کارخانه ی تولید خودرو، از کمپرسور های مختلفی استفاده می شود. کمپرسور های اسکرو بدون روغن می تواند در این بخش کاربرد ویژه ای داشته باشد ، مخصوصا در بخش رنگ پاشی بدنه ی خودرو.

 

  • صنایع پتروشیمی و معادن

یکی دیگر از کاربردهای کمپرسور های اویل فری در صنایع فرآوری پتروشیمی می باشد. به دلیل آسان بودن و امکان جا به جایی این مدل از کمپرسورها از آن در این صنایع استفاده می شود. معادن نیز از جمله صنایعی به شمار می رود که انواع کمپرسورها در آن نقش برجسته ای را ایفا می کنند.

 

  • صنایع شیمیایی

یکی دیگر کمپرسور اسکرو بدون روغن در صنایع شیمیایی می باشد. مواد تولید شده در این صنایع همواره رو به افزایش می باشد. از طرفی حساسیت و حجم بالای تولیدات شیمیایی استفاده از انواع کمپرسور اسکرو بدون روغن را توجیه می کند.

 

  • صنایع حمل و نقل

جالب است بدانید در صنایع نظامی مختلف دریایی مانند ناوگان ها و … ، و همچنین خطوط هوایی و ریلی از کمپرسور های بدون روغن برای هوادهی، تهویه و نیز خنک کنندگی سیستم های مختلف حمل و نقل استفاده می شود.

  • صنایع تاسیساتی

امروزه کشور ایران دارای دومین رتبه ذخایر گازی جهان را دارد و جالب است بدانید که برای استخراج تاسیساتی مانند گاز به وجود کمپرسور ها نیاز می باشد.

 

  • صنایع بسته بندی

امروزه در اکثر کارخانه ها مانند کارخانه های تولید مواد غذایی ، خوراکی و … از کمپرسور های اسکرو بدون روغن برای بسته بندی استفاده می شود. علت استفاده از این مدل کمپرسورها نیاز به فشار هوای مناسب در صنایع بسته بندی می باشد. در واقع بدون این کمپرسورها نمی توان در این صنعت فعالیت داشت.

همچنین کاربرد کمپرسور های اسکرو بدون روغن یا اویل فری در صنایع دفاعی، صنایع نساجی، مواد غذایی و نیز سایر صنایع تولیدی از جمله صنایعی هستند که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

  • رنگ کاری

کمپرسور های اسکرو بدون روغن به دلیل حجم فشار هوای مناسبی که دارند، در رنگ کاری کاربرد زیادی دارند. از کاربرد های رنگ کاری می توان در خانه ، صنعت و تولید قطعات مختلف اشاره کرد.همچنین قابلیت جابجایی مخازن و سیلندرهای مربوطه این توانایی را در انواع کمپرسور اسکرو بدون روغن بیشتر افزایش داده است.

  • مکانیک فنی

کمپرسور اسکرو بدون روغن در مکانیک خودرو نیز کاربردهای متفاوتی دارد. به عنوان مثال از کاربرد های این مدل کمپرسورها می توان به پاکسازی و شست و شوی موتور های خودرو در کارواش، باد کردن لاستیک ها و… اشاره کرد.

  • برش کاری یا حکاکی

نقش کمپرسور اسکرو بدون روغن در انواع حکاکی و برش کاری نیز کاربرد دارد. در واقع کمپرسور اسکرو بدون روغن یک دستگاه پرکاربرد می باشد که توانسته است به خصوص در حکاکی سرعت و دقت کار را افزایش دهد.

مزایای استفاده از کمپرسور اویل فری

کمپرسورهای بدون روغن همانند کمپرسورهای روغنی دارای ویژگی‌ ها و قابلیت‌ های منحصر به ‌فردی هستند که مهم ‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • این کمپرسورها هیچ‌گونه آلودگی ایجاد نمی‌ کنند و هوای فشرده شده کاملاً بدون روغن است.
  • قابلیت فشرده سازی برای تمامی گاز ها را دارند.
  • روتورهای این کمپرسورها درمقایسه با روتور کمپرسور اسکرو روغنی، سرعت بالاتری دارند.
  • دمای هوای فشرده شده در این کمپرسور بسیار زیاد است.
  • به ماده ‌ای مانند آب برای خنک ‌سازی نیاز دارد.

نکات مهم خرید کمپرسور اسکرو بدون روغن

  1. قدرت موتور

یکی از مهم ترین فاکتور هایی که قبل از خرید کمپرسور هوا باید به آن توجه کرد، این است که شما باید کمپرسوری انتخاب کنید که بتواند نیاز شما را فراهم کند. به طور مثال قدرت موتور یک کمپرسوری که برای استفاده در دندانپزشکی به کار می‌ رود با قدرت یک کمپرسور اسکرو بدون روغن که برای کاربرد های نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان استفاده می شود متفاوت است.

  1. حجم مخزن کمپرسور

در هنگام خرید حتما این سوالات را در نظر بگیرید. به چه مقدار هوای فشرده شده نیاز دارید؟ آیا به طور مداوم از کمپرسور استفاده می‌ کنید یا نه؟ این ها سوالاتی است که قبل از خرید کمپرسور باد اسکرو بدون روغن، در مورد مخزن کمپرسور باید از خود پرسید. انتخاب مخزن مناسب بعد از قدرت موتور کمپرسور باد مهم ترین فاکتوری است که حتما باید به آن دقت کرد، حجم مخزن هم برای فعالیت های مختلف، متفاوت است.

تفاوت کمپرسور های اویل فری و اویل اینجکت

همان‌ طور که گفته شد مهم ‌ترین و اصلی ‌ترین تفاوت‌ های اسکرو روغنی و بدون روغن در سیستم خنک‌ سازی آنها است اما هر کدام از این کمپرسورها دارای ویژگی‌ ها، قابلیت ‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌ های کمپرسورهای اسکرو بدون روغن و روغنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمپرسور اسکرو روغنی از قدرت بالاتری برخوردارند و می‌توانند ۱۰ تا ۲۵ فوت مکعب هوا در دقیقه را تولید کنند و برای صنایع بزرگ کاربرد دارند درحالی‌ که کمپرسور اسکرو بدون روغن قدرت کمتری دارد و حداکثر می ‌تواند ۵ فوت مکعب هوا تولید نماید، به همین دلیل از آن در صنایع کوچک استفاده می کنند.
  • کمپرسورهای اسکرو روغنی دارای فشار کاری بیشتری در مقایسه با کمپرسورهای اسکرو بدون روغن هستند.
  • هزینه خرید اولیه کمپرسورهای روغنی کمتر از کمپرسور بدون روغن است.
  • طول عمر کمپرسور روغنی بسیار بیشتر از کمپرسورهای بدون روغن است به دلیل اینکه روغن موجود در دستگاه باعث کاهش دمای قطعات مختلف و افزایش راندمان آن ها و در نتیجه افزایش طول عمر آن ها می‌شود.

قیمت کمپرسور های اسکرو بدون روغن

قیمت کمپرسور به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می ‌توان به قطعات و اجزای تشکیل ‌دهنده اشاره کرد. در هنگام محاسبه قیمت کمپرسور هزینه نگهداری، هزینه مصرف انرژی، مدت زمان گارانتی، هزینه خشک ‌کن ‌ها و فیلترها، ملزومات الکترونیکی، طول عمر دستگاه و هزینه تعمیر را هم بسنجید.

برند های کمپرسور

  • کمپرسور اسکرو اویل فری هیتاچی ژاپن (HITACHI Oil Free Compressor)
  • کمپرسور اسکرو اویل فری کامپ ایر انگلیس (COMPARE Oil Free Compressor)
  • کمپرسور اسکرو اویل فری کوایر آمریکا (COAIRE Oil Free Compressor)
  • کمپرسور اسکرو اویل فری اینگرسولرند (INGERSOLL RAND Oil Free Compressor)
  • کمپرسور اسکرو اویل فری اطلس کوپکو (ATLAS COPCO Oil Free Compressor)

کلام آخر

کمپرسورهای اسکرو از جمله کمپرسورهای روتاری و جا به جایی مثبت هستند که می ‌توانند هم کاربردهای صنعتی و هم کاربردهای غیر صنعتی داشته باشند. این کمپرسورها بر اساس سیستم خنک ‌کنندگی به دو دسته کمپرسورهای روغنی و کمپرسورهای خشک ( بدون روغن) تقسیم می‌ شوند. مهم ‌ترین تفاوت‌ های کمپرسور اسکرو بدون روغن و روغنی در نوع سیستم خنک‌ کنندگی، میزان طول عمر، دمای هوای فشرده، قدرت و توان، نوع کاربرد های آنها است به نحوی که کمپرسور اسکرو روغنی برای مصارف صنعتی و کمپرسور بدون روغن برای مصارف نیمه ‌صنعتی و خانگی استفاده می ‌شود.

نظرات (0)

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کمپرسور اسکرو بدون روغن (oil free)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات
جدیدترین محصولات
درایر جذبی

4/5